Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Trosa | 2010 | 0,997 |
1 | Trosa | 2011 | 0,962 |
2 | Trosa | 2012 | 0,886 |
3 | Trosa | 2013 | 0,842 |
4 | Trosa | 2014 | 0,801 |
5 | Trosa | 2015 | 0,760 |
6 | Trosa | 2016 | 0,676 |
7 | Trosa | 2017 | 0,614 |
8 | Trosa | 2018 | 0,596 |
9 | Trosa | 2019 | 0,579 |
10 | Trosa | 2020 | 0,537 |
11 | Trosa | 2021 | 0,541 |
12 | Trosa | 2022 | 0,469 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.