Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Tjörn | 2010 | 0,307 |
1 | Tjörn | 2011 | 0,297 |
2 | Tjörn | 2012 | 0,274 |
3 | Tjörn | 2013 | 0,262 |
4 | Tjörn | 2014 | 0,252 |
5 | Tjörn | 2015 | 0,241 |
6 | Tjörn | 2016 | 0,217 |
7 | Tjörn | 2017 | 0,229 |
8 | Tjörn | 2018 | 0,197 |
9 | Tjörn | 2019 | 0,196 |
10 | Tjörn | 2020 | 0,188 |
11 | Tjörn | 2021 | 0,192 |
12 | Tjörn | 2022 | 0,168 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.