Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Tingsryd | 2010 | 1,134 |
1 | Tingsryd | 2011 | 1,096 |
2 | Tingsryd | 2012 | 1,021 |
3 | Tingsryd | 2013 | 0,982 |
4 | Tingsryd | 2014 | 0,945 |
5 | Tingsryd | 2015 | 0,908 |
6 | Tingsryd | 2016 | 0,824 |
7 | Tingsryd | 2017 | 0,743 |
8 | Tingsryd | 2018 | 0,681 |
9 | Tingsryd | 2019 | 0,685 |
10 | Tingsryd | 2020 | 0,663 |
11 | Tingsryd | 2021 | 0,687 |
12 | Tingsryd | 2022 | 0,600 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.