Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Tierp | 2010 | 1,135 |
1 | Tierp | 2011 | 1,101 |
2 | Tierp | 2012 | 1,013 |
3 | Tierp | 2013 | 0,977 |
4 | Tierp | 2014 | 0,938 |
5 | Tierp | 2015 | 0,893 |
6 | Tierp | 2016 | 0,812 |
7 | Tierp | 2017 | 0,763 |
8 | Tierp | 2018 | 0,773 |
9 | Tierp | 2019 | 0,777 |
10 | Tierp | 2020 | 0,743 |
11 | Tierp | 2021 | 0,761 |
12 | Tierp | 2022 | 0,666 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.