Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Söderköping | 2010 | 0,496 |
1 | Söderköping | 2011 | 0,479 |
2 | Söderköping | 2012 | 0,439 |
3 | Söderköping | 2013 | 0,421 |
4 | Söderköping | 2014 | 0,405 |
5 | Söderköping | 2015 | 0,392 |
6 | Söderköping | 2016 | 0,356 |
7 | Söderköping | 2017 | 0,303 |
8 | Söderköping | 2018 | 0,253 |
9 | Söderköping | 2019 | 0,254 |
10 | Söderköping | 2020 | 0,245 |
11 | Söderköping | 2021 | 0,252 |
12 | Söderköping | 2022 | 0,217 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.