Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Söderhamn | 2010 | 1,092 |
1 | Söderhamn | 2011 | 1,069 |
2 | Söderhamn | 2012 | 0,992 |
3 | Söderhamn | 2013 | 0,948 |
4 | Söderhamn | 2014 | 0,915 |
5 | Söderhamn | 2015 | 0,873 |
6 | Söderhamn | 2016 | 0,794 |
7 | Söderhamn | 2017 | 0,694 |
8 | Söderhamn | 2018 | 0,696 |
9 | Söderhamn | 2019 | 0,701 |
10 | Söderhamn | 2020 | 0,681 |
11 | Söderhamn | 2021 | 0,704 |
12 | Söderhamn | 2022 | 0,618 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.