Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Säter | 2010 | 0,738 |
1 | Säter | 2011 | 0,712 |
2 | Säter | 2012 | 0,659 |
3 | Säter | 2013 | 0,633 |
4 | Säter | 2014 | 0,611 |
5 | Säter | 2015 | 0,584 |
6 | Säter | 2016 | 0,532 |
7 | Säter | 2017 | 0,517 |
8 | Säter | 2018 | 0,528 |
9 | Säter | 2019 | 0,532 |
10 | Säter | 2020 | 0,510 |
11 | Säter | 2021 | 0,523 |
12 | Säter | 2022 | 0,454 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.