Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Säffle | 2010 | 0,915 |
1 | Säffle | 2011 | 0,894 |
2 | Säffle | 2012 | 0,831 |
3 | Säffle | 2013 | 0,802 |
4 | Säffle | 2014 | 0,771 |
5 | Säffle | 2015 | 0,744 |
6 | Säffle | 2016 | 0,670 |
7 | Säffle | 2017 | 0,595 |
8 | Säffle | 2018 | 0,579 |
9 | Säffle | 2019 | 0,588 |
10 | Säffle | 2020 | 0,569 |
11 | Säffle | 2021 | 0,589 |
12 | Säffle | 2022 | 0,518 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.