Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Sunne | 2010 | 0,764 |
1 | Sunne | 2011 | 0,745 |
2 | Sunne | 2012 | 0,691 |
3 | Sunne | 2013 | 0,670 |
4 | Sunne | 2014 | 0,643 |
5 | Sunne | 2015 | 0,616 |
6 | Sunne | 2016 | 0,556 |
7 | Sunne | 2017 | 0,580 |
8 | Sunne | 2018 | 0,542 |
9 | Sunne | 2019 | 0,542 |
10 | Sunne | 2020 | 0,523 |
11 | Sunne | 2021 | 0,539 |
12 | Sunne | 2022 | 0,467 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.