Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Strömsund | 2010 | 1,236 |
1 | Strömsund | 2011 | 1,197 |
2 | Strömsund | 2012 | 1,109 |
3 | Strömsund | 2013 | 1,082 |
4 | Strömsund | 2014 | 1,054 |
5 | Strömsund | 2015 | 1,033 |
6 | Strömsund | 2016 | 0,939 |
7 | Strömsund | 2017 | 0,759 |
8 | Strömsund | 2018 | 0,547 |
9 | Strömsund | 2019 | 0,554 |
10 | Strömsund | 2020 | 0,541 |
11 | Strömsund | 2021 | 0,559 |
12 | Strömsund | 2022 | 0,490 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.