Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Strömstad | 2010 | 1,060 |
1 | Strömstad | 2011 | 1,008 |
2 | Strömstad | 2012 | 0,910 |
3 | Strömstad | 2013 | 0,864 |
4 | Strömstad | 2014 | 0,820 |
5 | Strömstad | 2015 | 0,782 |
6 | Strömstad | 2016 | 0,705 |
7 | Strömstad | 2017 | 0,820 |
8 | Strömstad | 2018 | 0,806 |
9 | Strömstad | 2019 | 0,812 |
10 | Strömstad | 2020 | 0,783 |
11 | Strömstad | 2021 | 0,806 |
12 | Strömstad | 2022 | 0,702 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.