Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Strängnäs | 2010 | 0,679 |
1 | Strängnäs | 2011 | 0,652 |
2 | Strängnäs | 2012 | 0,595 |
3 | Strängnäs | 2013 | 0,568 |
4 | Strängnäs | 2014 | 0,540 |
5 | Strängnäs | 2015 | 0,519 |
6 | Strängnäs | 2016 | 0,469 |
7 | Strängnäs | 2017 | 0,460 |
8 | Strängnäs | 2018 | 0,478 |
9 | Strängnäs | 2019 | 0,470 |
10 | Strängnäs | 2020 | 0,445 |
11 | Strängnäs | 2021 | 0,449 |
12 | Strängnäs | 2022 | 0,387 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.