Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Stenungsund | 2010 | 1,030 |
1 | Stenungsund | 2011 | 0,983 |
2 | Stenungsund | 2012 | 0,899 |
3 | Stenungsund | 2013 | 0,864 |
4 | Stenungsund | 2014 | 0,823 |
5 | Stenungsund | 2015 | 0,788 |
6 | Stenungsund | 2016 | 0,714 |
7 | Stenungsund | 2017 | 0,608 |
8 | Stenungsund | 2018 | 0,635 |
9 | Stenungsund | 2019 | 0,632 |
10 | Stenungsund | 2020 | 0,604 |
11 | Stenungsund | 2021 | 0,612 |
12 | Stenungsund | 2022 | 0,527 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.