Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Sotenäs | 2010 | 0,311 |
1 | Sotenäs | 2011 | 0,302 |
2 | Sotenäs | 2012 | 0,279 |
3 | Sotenäs | 2013 | 0,271 |
4 | Sotenäs | 2014 | 0,262 |
5 | Sotenäs | 2015 | 0,251 |
6 | Sotenäs | 2016 | 0,229 |
7 | Sotenäs | 2017 | 0,254 |
8 | Sotenäs | 2018 | 0,224 |
9 | Sotenäs | 2019 | 0,225 |
10 | Sotenäs | 2020 | 0,216 |
11 | Sotenäs | 2021 | 0,222 |
12 | Sotenäs | 2022 | 0,193 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.