Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator N. K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Sollefteå 2010 0,873
1 Sollefteå 2011 0,857
2 Sollefteå 2012 0,801
3 Sollefteå 2013 0,776
4 Sollefteå 2014 0,743
5 Sollefteå 2015 0,718
6 Sollefteå 2016 0,656
7 Sollefteå 2017 0,637
8 Sollefteå 2018 0,590
9 Sollefteå 2019 0,604
10 Sollefteå 2020 0,592
11 Sollefteå 2021 0,612
12 Sollefteå 2022 0,538
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09