Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator N. K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Skellefteå 2010 0,578
1 Skellefteå 2011 0,560
2 Skellefteå 2012 0,516
3 Skellefteå 2013 0,495
4 Skellefteå 2014 0,478
5 Skellefteå 2015 0,462
6 Skellefteå 2016 0,422
7 Skellefteå 2017 0,406
8 Skellefteå 2018 0,373
9 Skellefteå 2019 0,374
10 Skellefteå 2020 0,360
11 Skellefteå 2021 0,369
12 Skellefteå 2022 0,317
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09