Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Skara | 2010 | 0,834 |
1 | Skara | 2011 | 0,810 |
2 | Skara | 2012 | 0,746 |
3 | Skara | 2013 | 0,707 |
4 | Skara | 2014 | 0,677 |
5 | Skara | 2015 | 0,655 |
6 | Skara | 2016 | 0,593 |
7 | Skara | 2017 | 0,590 |
8 | Skara | 2018 | 0,573 |
9 | Skara | 2019 | 0,576 |
10 | Skara | 2020 | 0,560 |
11 | Skara | 2021 | 0,577 |
12 | Skara | 2022 | 0,502 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.