Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Simrishamn | 2010 | 0,302 |
1 | Simrishamn | 2011 | 0,294 |
2 | Simrishamn | 2012 | 0,274 |
3 | Simrishamn | 2013 | 0,265 |
4 | Simrishamn | 2014 | 0,256 |
5 | Simrishamn | 2015 | 0,246 |
6 | Simrishamn | 2016 | 0,220 |
7 | Simrishamn | 2017 | 0,263 |
8 | Simrishamn | 2018 | 0,231 |
9 | Simrishamn | 2019 | 0,233 |
10 | Simrishamn | 2020 | 0,225 |
11 | Simrishamn | 2021 | 0,232 |
12 | Simrishamn | 2022 | 0,204 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.