Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Sigtuna | 2010 | 0,692 |
1 | Sigtuna | 2011 | 0,647 |
2 | Sigtuna | 2012 | 0,585 |
3 | Sigtuna | 2013 | 0,549 |
4 | Sigtuna | 2014 | 0,522 |
5 | Sigtuna | 2015 | 0,496 |
6 | Sigtuna | 2016 | 0,440 |
7 | Sigtuna | 2017 | 0,417 |
8 | Sigtuna | 2018 | 0,470 |
9 | Sigtuna | 2019 | 0,464 |
10 | Sigtuna | 2020 | 0,443 |
11 | Sigtuna | 2021 | 0,450 |
12 | Sigtuna | 2022 | 0,381 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.