Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Sala | 2010 | 0,876 |
1 | Sala | 2011 | 0,846 |
2 | Sala | 2012 | 0,781 |
3 | Sala | 2013 | 0,746 |
4 | Sala | 2014 | 0,715 |
5 | Sala | 2015 | 0,685 |
6 | Sala | 2016 | 0,622 |
7 | Sala | 2017 | 0,550 |
8 | Sala | 2018 | 0,589 |
9 | Sala | 2019 | 0,589 |
10 | Sala | 2020 | 0,570 |
11 | Sala | 2021 | 0,585 |
12 | Sala | 2022 | 0,510 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.