Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Rättvik | 2010 | 0,770 |
1 | Rättvik | 2011 | 0,741 |
2 | Rättvik | 2012 | 0,689 |
3 | Rättvik | 2013 | 0,666 |
4 | Rättvik | 2014 | 0,644 |
5 | Rättvik | 2015 | 0,621 |
6 | Rättvik | 2016 | 0,565 |
7 | Rättvik | 2017 | 0,525 |
8 | Rättvik | 2018 | 0,473 |
9 | Rättvik | 2019 | 0,473 |
10 | Rättvik | 2020 | 0,453 |
11 | Rättvik | 2021 | 0,465 |
12 | Rättvik | 2022 | 0,406 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.