Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Partille | 2010 | 0,179 |
1 | Partille | 2011 | 0,171 |
2 | Partille | 2012 | 0,157 |
3 | Partille | 2013 | 0,149 |
4 | Partille | 2014 | 0,143 |
5 | Partille | 2015 | 0,136 |
6 | Partille | 2016 | 0,124 |
7 | Partille | 2017 | 0,105 |
8 | Partille | 2018 | 0,094 |
9 | Partille | 2019 | 0,093 |
10 | Partille | 2020 | 0,089 |
11 | Partille | 2021 | 0,092 |
12 | Partille | 2022 | 0,079 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.