Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Pajala | 2010 | 1,242 |
1 | Pajala | 2011 | 1,204 |
2 | Pajala | 2012 | 1,111 |
3 | Pajala | 2013 | 1,067 |
4 | Pajala | 2014 | 1,029 |
5 | Pajala | 2015 | 1,012 |
6 | Pajala | 2016 | 0,940 |
7 | Pajala | 2017 | 1,105 |
8 | Pajala | 2018 | 0,858 |
9 | Pajala | 2019 | 0,860 |
10 | Pajala | 2020 | 0,843 |
11 | Pajala | 2021 | 0,868 |
12 | Pajala | 2022 | 0,768 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.