Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Oskarshamn | 2010 | 0,525 |
1 | Oskarshamn | 2011 | 0,508 |
2 | Oskarshamn | 2012 | 0,470 |
3 | Oskarshamn | 2013 | 0,451 |
4 | Oskarshamn | 2014 | 0,434 |
5 | Oskarshamn | 2015 | 0,417 |
6 | Oskarshamn | 2016 | 0,375 |
7 | Oskarshamn | 2017 | 0,383 |
8 | Oskarshamn | 2018 | 0,362 |
9 | Oskarshamn | 2019 | 0,361 |
10 | Oskarshamn | 2020 | 0,348 |
11 | Oskarshamn | 2021 | 0,358 |
12 | Oskarshamn | 2022 | 0,314 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.