Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Nynäshamn | 2010 | 0,365 |
1 | Nynäshamn | 2011 | 0,351 |
2 | Nynäshamn | 2012 | 0,320 |
3 | Nynäshamn | 2013 | 0,306 |
4 | Nynäshamn | 2014 | 0,293 |
5 | Nynäshamn | 2015 | 0,278 |
6 | Nynäshamn | 2016 | 0,253 |
7 | Nynäshamn | 2017 | 0,244 |
8 | Nynäshamn | 2018 | 0,275 |
9 | Nynäshamn | 2019 | 0,274 |
10 | Nynäshamn | 2020 | 0,262 |
11 | Nynäshamn | 2021 | 0,264 |
12 | Nynäshamn | 2022 | 0,226 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.