Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Nykvarn | 2010 | 1,041 |
1 | Nykvarn | 2011 | 1,007 |
2 | Nykvarn | 2012 | 0,920 |
3 | Nykvarn | 2013 | 0,879 |
4 | Nykvarn | 2014 | 0,823 |
5 | Nykvarn | 2015 | 0,766 |
6 | Nykvarn | 2016 | 0,687 |
7 | Nykvarn | 2017 | 0,657 |
8 | Nykvarn | 2018 | 0,712 |
9 | Nykvarn | 2019 | 0,709 |
10 | Nykvarn | 2020 | 0,672 |
11 | Nykvarn | 2021 | 0,677 |
12 | Nykvarn | 2022 | 0,581 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.