Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Mönsterås | 2010 | 0,573 |
1 | Mönsterås | 2011 | 0,556 |
2 | Mönsterås | 2012 | 0,516 |
3 | Mönsterås | 2013 | 0,492 |
4 | Mönsterås | 2014 | 0,471 |
5 | Mönsterås | 2015 | 0,452 |
6 | Mönsterås | 2016 | 0,407 |
7 | Mönsterås | 2017 | 0,437 |
8 | Mönsterås | 2018 | 0,421 |
9 | Mönsterås | 2019 | 0,427 |
10 | Mönsterås | 2020 | 0,417 |
11 | Mönsterås | 2021 | 0,431 |
12 | Mönsterås | 2022 | 0,375 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.