Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Munkedal | 2010 | 1,619 |
1 | Munkedal | 2011 | 1,559 |
2 | Munkedal | 2012 | 1,448 |
3 | Munkedal | 2013 | 1,390 |
4 | Munkedal | 2014 | 1,338 |
5 | Munkedal | 2015 | 1,298 |
6 | Munkedal | 2016 | 1,172 |
7 | Munkedal | 2017 | 1,147 |
8 | Munkedal | 2018 | 1,151 |
9 | Munkedal | 2019 | 1,155 |
10 | Munkedal | 2020 | 1,108 |
11 | Munkedal | 2021 | 1,143 |
12 | Munkedal | 2022 | 0,997 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.