Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Mullsjö | 2010 | 0,870 |
1 | Mullsjö | 2011 | 0,841 |
2 | Mullsjö | 2012 | 0,774 |
3 | Mullsjö | 2013 | 0,748 |
4 | Mullsjö | 2014 | 0,716 |
5 | Mullsjö | 2015 | 0,687 |
6 | Mullsjö | 2016 | 0,624 |
7 | Mullsjö | 2017 | 0,612 |
8 | Mullsjö | 2018 | 0,605 |
9 | Mullsjö | 2019 | 0,610 |
10 | Mullsjö | 2020 | 0,582 |
11 | Mullsjö | 2021 | 0,597 |
12 | Mullsjö | 2022 | 0,513 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.