Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Markaryd | 2010 | 2,698 |
1 | Markaryd | 2011 | 2,639 |
2 | Markaryd | 2012 | 2,448 |
3 | Markaryd | 2013 | 2,348 |
4 | Markaryd | 2014 | 2,260 |
5 | Markaryd | 2015 | 2,132 |
6 | Markaryd | 2016 | 1,914 |
7 | Markaryd | 2017 | 1,741 |
8 | Markaryd | 2018 | 1,799 |
9 | Markaryd | 2019 | 1,797 |
10 | Markaryd | 2020 | 1,727 |
11 | Markaryd | 2021 | 1,791 |
12 | Markaryd | 2022 | 1,584 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.