Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Mark | 2010 | 0,419 |
1 | Mark | 2011 | 0,406 |
2 | Mark | 2012 | 0,375 |
3 | Mark | 2013 | 0,361 |
4 | Mark | 2014 | 0,348 |
5 | Mark | 2015 | 0,336 |
6 | Mark | 2016 | 0,305 |
7 | Mark | 2017 | 0,345 |
8 | Mark | 2018 | 0,281 |
9 | Mark | 2019 | 0,283 |
10 | Mark | 2020 | 0,272 |
11 | Mark | 2021 | 0,278 |
12 | Mark | 2022 | 0,242 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.