Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Mariestad | 2010 | 1,100 |
1 | Mariestad | 2011 | 1,064 |
2 | Mariestad | 2012 | 0,983 |
3 | Mariestad | 2013 | 0,942 |
4 | Mariestad | 2014 | 0,908 |
5 | Mariestad | 2015 | 0,873 |
6 | Mariestad | 2016 | 0,794 |
7 | Mariestad | 2017 | 0,754 |
8 | Mariestad | 2018 | 0,725 |
9 | Mariestad | 2019 | 0,724 |
10 | Mariestad | 2020 | 0,700 |
11 | Mariestad | 2021 | 0,716 |
12 | Mariestad | 2022 | 0,623 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.