Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Malå | 2010 | 0,503 |
1 | Malå | 2011 | 0,493 |
2 | Malå | 2012 | 0,461 |
3 | Malå | 2013 | 0,449 |
4 | Malå | 2014 | 0,440 |
5 | Malå | 2015 | 0,426 |
6 | Malå | 2016 | 0,391 |
7 | Malå | 2017 | 0,621 |
8 | Malå | 2018 | 0,499 |
9 | Malå | 2019 | 0,510 |
10 | Malå | 2020 | 0,500 |
11 | Malå | 2021 | 0,514 |
12 | Malå | 2022 | 0,449 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.