Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator N. K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Malung-Sälen 2010 0,970
1 Malung-Sälen 2011 0,947
2 Malung-Sälen 2012 0,882
3 Malung-Sälen 2013 0,859
4 Malung-Sälen 2014 0,838
5 Malung-Sälen 2015 0,804
6 Malung-Sälen 2016 0,733
7 Malung-Sälen 2017 0,688
8 Malung-Sälen 2018 0,697
9 Malung-Sälen 2019 0,698
10 Malung-Sälen 2020 0,672
11 Malung-Sälen 2021 0,690
12 Malung-Sälen 2022 0,599
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09