Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Lysekil | 2010 | 0,301 |
1 | Lysekil | 2011 | 0,294 |
2 | Lysekil | 2012 | 0,272 |
3 | Lysekil | 2013 | 0,262 |
4 | Lysekil | 2014 | 0,254 |
5 | Lysekil | 2015 | 0,243 |
6 | Lysekil | 2016 | 0,221 |
7 | Lysekil | 2017 | 0,250 |
8 | Lysekil | 2018 | 0,216 |
9 | Lysekil | 2019 | 0,218 |
10 | Lysekil | 2020 | 0,213 |
11 | Lysekil | 2021 | 0,221 |
12 | Lysekil | 2022 | 0,194 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.