Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Luleå | 2010 | 0,484 |
1 | Luleå | 2011 | 0,467 |
2 | Luleå | 2012 | 0,429 |
3 | Luleå | 2013 | 0,410 |
4 | Luleå | 2014 | 0,393 |
5 | Luleå | 2015 | 0,379 |
6 | Luleå | 2016 | 0,345 |
7 | Luleå | 2017 | 0,299 |
8 | Luleå | 2018 | 0,282 |
9 | Luleå | 2019 | 0,282 |
10 | Luleå | 2020 | 0,271 |
11 | Luleå | 2021 | 0,279 |
12 | Luleå | 2022 | 0,242 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.