Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ljusnarsberg | 2010 | 1,219 |
1 | Ljusnarsberg | 2011 | 1,194 |
2 | Ljusnarsberg | 2012 | 1,108 |
3 | Ljusnarsberg | 2013 | 1,062 |
4 | Ljusnarsberg | 2014 | 1,017 |
5 | Ljusnarsberg | 2015 | 0,980 |
6 | Ljusnarsberg | 2016 | 0,885 |
7 | Ljusnarsberg | 2017 | 0,881 |
8 | Ljusnarsberg | 2018 | 0,885 |
9 | Ljusnarsberg | 2019 | 0,903 |
10 | Ljusnarsberg | 2020 | 0,890 |
11 | Ljusnarsberg | 2021 | 0,933 |
12 | Ljusnarsberg | 2022 | 0,829 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.