Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ljungby | 2010 | 2,016 |
1 | Ljungby | 2011 | 1,946 |
2 | Ljungby | 2012 | 1,794 |
3 | Ljungby | 2013 | 1,737 |
4 | Ljungby | 2014 | 1,662 |
5 | Ljungby | 2015 | 1,600 |
6 | Ljungby | 2016 | 1,448 |
7 | Ljungby | 2017 | 1,361 |
8 | Ljungby | 2018 | 1,344 |
9 | Ljungby | 2019 | 1,353 |
10 | Ljungby | 2020 | 1,312 |
11 | Ljungby | 2021 | 1,352 |
12 | Ljungby | 2022 | 1,176 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.