Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Leksand | 2010 | 0,513 |
1 | Leksand | 2011 | 0,497 |
2 | Leksand | 2012 | 0,462 |
3 | Leksand | 2013 | 0,445 |
4 | Leksand | 2014 | 0,427 |
5 | Leksand | 2015 | 0,411 |
6 | Leksand | 2016 | 0,372 |
7 | Leksand | 2017 | 0,362 |
8 | Leksand | 2018 | 0,335 |
9 | Leksand | 2019 | 0,337 |
10 | Leksand | 2020 | 0,325 |
11 | Leksand | 2021 | 0,331 |
12 | Leksand | 2022 | 0,287 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.