Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Laxå | 2010 | 2,478 |
1 | Laxå | 2011 | 2,424 |
2 | Laxå | 2012 | 2,269 |
3 | Laxå | 2013 | 2,174 |
4 | Laxå | 2014 | 2,068 |
5 | Laxå | 2015 | 2,001 |
6 | Laxå | 2016 | 1,818 |
7 | Laxå | 2017 | 1,574 |
8 | Laxå | 2018 | 1,570 |
9 | Laxå | 2019 | 1,564 |
10 | Laxå | 2020 | 1,517 |
11 | Laxå | 2021 | 1,587 |
12 | Laxå | 2022 | 1,384 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.