Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Laholm | 2010 | 0,874 |
1 | Laholm | 2011 | 0,843 |
2 | Laholm | 2012 | 0,779 |
3 | Laholm | 2013 | 0,749 |
4 | Laholm | 2014 | 0,715 |
5 | Laholm | 2015 | 0,679 |
6 | Laholm | 2016 | 0,611 |
7 | Laholm | 2017 | 0,586 |
8 | Laholm | 2018 | 0,570 |
9 | Laholm | 2019 | 0,564 |
10 | Laholm | 2020 | 0,543 |
11 | Laholm | 2021 | 0,553 |
12 | Laholm | 2022 | 0,477 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.