Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kungälv | 2010 | 0,474 |
1 | Kungälv | 2011 | 0,456 |
2 | Kungälv | 2012 | 0,419 |
3 | Kungälv | 2013 | 0,400 |
4 | Kungälv | 2014 | 0,384 |
5 | Kungälv | 2015 | 0,368 |
6 | Kungälv | 2016 | 0,333 |
7 | Kungälv | 2017 | 0,312 |
8 | Kungälv | 2018 | 0,313 |
9 | Kungälv | 2019 | 0,306 |
10 | Kungälv | 2020 | 0,291 |
11 | Kungälv | 2021 | 0,292 |
12 | Kungälv | 2022 | 0,251 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.