Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kungsör | 2010 | 1,460 |
1 | Kungsör | 2011 | 1,413 |
2 | Kungsör | 2012 | 1,315 |
3 | Kungsör | 2013 | 1,244 |
4 | Kungsör | 2014 | 1,187 |
5 | Kungsör | 2015 | 1,137 |
6 | Kungsör | 2016 | 1,032 |
7 | Kungsör | 2017 | 0,946 |
8 | Kungsör | 2018 | 0,972 |
9 | Kungsör | 2019 | 0,976 |
10 | Kungsör | 2020 | 0,935 |
11 | Kungsör | 2021 | 0,960 |
12 | Kungsör | 2022 | 0,839 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.