Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kungsbacka | 2010 | 0,484 |
1 | Kungsbacka | 2011 | 0,462 |
2 | Kungsbacka | 2012 | 0,423 |
3 | Kungsbacka | 2013 | 0,404 |
4 | Kungsbacka | 2014 | 0,386 |
5 | Kungsbacka | 2015 | 0,369 |
6 | Kungsbacka | 2016 | 0,333 |
7 | Kungsbacka | 2017 | 0,346 |
8 | Kungsbacka | 2018 | 0,330 |
9 | Kungsbacka | 2019 | 0,328 |
10 | Kungsbacka | 2020 | 0,314 |
11 | Kungsbacka | 2021 | 0,323 |
12 | Kungsbacka | 2022 | 0,280 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.