Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Krokom | 2010 | 0,815 |
1 | Krokom | 2011 | 0,787 |
2 | Krokom | 2012 | 0,726 |
3 | Krokom | 2013 | 0,696 |
4 | Krokom | 2014 | 0,672 |
5 | Krokom | 2015 | 0,644 |
6 | Krokom | 2016 | 0,588 |
7 | Krokom | 2017 | 0,502 |
8 | Krokom | 2018 | 0,299 |
9 | Krokom | 2019 | 0,298 |
10 | Krokom | 2020 | 0,286 |
11 | Krokom | 2021 | 0,290 |
12 | Krokom | 2022 | 0,249 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.