Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kristinehamn | 2010 | 0,877 |
1 | Kristinehamn | 2011 | 0,852 |
2 | Kristinehamn | 2012 | 0,786 |
3 | Kristinehamn | 2013 | 0,750 |
4 | Kristinehamn | 2014 | 0,720 |
5 | Kristinehamn | 2015 | 0,691 |
6 | Kristinehamn | 2016 | 0,623 |
7 | Kristinehamn | 2017 | 0,576 |
8 | Kristinehamn | 2018 | 0,567 |
9 | Kristinehamn | 2019 | 0,571 |
10 | Kristinehamn | 2020 | 0,553 |
11 | Kristinehamn | 2021 | 0,573 |
12 | Kristinehamn | 2022 | 0,500 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.