Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kiruna | 2010 | 0,601 |
1 | Kiruna | 2011 | 0,581 |
2 | Kiruna | 2012 | 0,537 |
3 | Kiruna | 2013 | 0,512 |
4 | Kiruna | 2014 | 0,494 |
5 | Kiruna | 2015 | 0,478 |
6 | Kiruna | 2016 | 0,439 |
7 | Kiruna | 2017 | 0,706 |
8 | Kiruna | 2018 | 0,687 |
9 | Kiruna | 2019 | 0,694 |
10 | Kiruna | 2020 | 0,676 |
11 | Kiruna | 2021 | 0,701 |
12 | Kiruna | 2022 | 0,614 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.