Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kil | 2010 | 0,661 |
1 | Kil | 2011 | 0,641 |
2 | Kil | 2012 | 0,587 |
3 | Kil | 2013 | 0,564 |
4 | Kil | 2014 | 0,541 |
5 | Kil | 2015 | 0,527 |
6 | Kil | 2016 | 0,483 |
7 | Kil | 2017 | 0,500 |
8 | Kil | 2018 | 0,485 |
9 | Kil | 2019 | 0,482 |
10 | Kil | 2020 | 0,464 |
11 | Kil | 2021 | 0,478 |
12 | Kil | 2022 | 0,417 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.