Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Katrineholm | 2010 | 0,647 |
1 | Katrineholm | 2011 | 0,626 |
2 | Katrineholm | 2012 | 0,576 |
3 | Katrineholm | 2013 | 0,548 |
4 | Katrineholm | 2014 | 0,524 |
5 | Katrineholm | 2015 | 0,504 |
6 | Katrineholm | 2016 | 0,458 |
7 | Katrineholm | 2017 | 0,415 |
8 | Katrineholm | 2018 | 0,412 |
9 | Katrineholm | 2019 | 0,411 |
10 | Katrineholm | 2020 | 0,397 |
11 | Katrineholm | 2021 | 0,410 |
12 | Katrineholm | 2022 | 0,359 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.