Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Karlshamn | 2010 | 0,407 |
1 | Karlshamn | 2011 | 0,393 |
2 | Karlshamn | 2012 | 0,364 |
3 | Karlshamn | 2013 | 0,349 |
4 | Karlshamn | 2014 | 0,333 |
5 | Karlshamn | 2015 | 0,320 |
6 | Karlshamn | 2016 | 0,291 |
7 | Karlshamn | 2017 | 0,302 |
8 | Karlshamn | 2018 | 0,273 |
9 | Karlshamn | 2019 | 0,273 |
10 | Karlshamn | 2020 | 0,264 |
11 | Karlshamn | 2021 | 0,274 |
12 | Karlshamn | 2022 | 0,239 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.